SUMBER
KEEMPAT: AL- QIAS
Pengertian
Menyamakan masalah yang tidak dijelaskan hukumnya
di dalam al-Quran atau al-Hadith atau ijmak ulama dengan masalah yang telah
dijelaskan hukumnya di dalam salah satu daripada dalil tersebut berdasarkan
antara keduanya ada persamaan pada illah (sebab) hukum.
Kedudukan Qias
Firman Allah Taala :
Ertinya :
"Maka ambillah pelajaran (dari peristiwa itu ) wahai
orang-orang yang berakal fikiran”. (Al-Hasyr : 2)
Ayat ini menyarankan supaya mengambil iktibar
daripada peristiwa yang telah berlaku. Ini juga boleh difahami supaya
menentukan hukum bagi masalah yang baru berlaku dengan mengambil iktibar
daripada masalah yang telah ditentukan hukumnya.
Menurut pendapat jumhur ulama, qias menjadi hujjah
(dalil) bagi hukum-hukum agama yang bersifat amaliah. Qias menduduki tempat
yang keempat dalam urutan sumber-sumber hukum.
Rukun Qias
1. Al-Aslu (Perkara asal iaitu perkara yang telah dijelaskan hukumnya samada dalam al-Quran atau hadis)
2. Al-Far'u (Perkara baharu iaitu perkara yang tidak dijelaskan hukumnya samada dalam al-Quran atau hadis)
3. Hukum Al-Aslu
4. Illah (Sebab hukum)
Contoh
qias
1.
Wajib zakat padi qias dengan zakat gandum dengan illah makanan asasi.
2.
Mengqiaskan harta kanak-kanak
kepada harta orang dewasa tentang status hukumnya sama-sama wajib dikeluarkan
zakatnya oleh kerana kedudukannya adalah sama dalam kedudukannya sebagai harta.
3. Mengqiaskan hukum dadah dengan arak (HARAM) kerana ia boleh menghilangkan kewarasan akal.
No comments:
Post a Comment